Amarte Fonds

Thy Cities Shall With Commerce Shine - Part II

Hattie Wade

Hattie Wade ontving een bijdrage voor de ontwikkeling van Thy Cities Shall With Commerce Shine - Part II: een installatiewerk over Lloyd's of London, 's werelds grootste verzekeringsmarktplaats. Het staat algemeen bekend om zijn iconische Grade I gebouw en zijn monopolie op het verzekeren van de slavenhandel, waarin de eerste vormen van ontvoerings- en losgeldverzekeringen werden bedacht. De installatie stelt voor dat de erfgoedstatus van dit gebouw synoniem is met het erfgoed van de verborgen netwerken van de werking ervan die nog steeds bestaan vanuit de slavernij en nog steeds worden gebruikt om kapitaal en winst uit de dood te halen. Dit zal worden getoond door manipulatie van het gebouw, resulterend in fotorealistische 3D renders als prints die worden tentoongesteld als een museumtentoonstelling. Op het eerste gezicht lijkt het een historisch monument, maar bij nadere beschouwing is er spanning die een ander verhaal overbrengt.

Hattie is een onderzoekskunstenaar uit Den Haag. Haar werk komt voort uit een interesse in de verspreiding van informatie en een verlangen om tegenwicht te bieden aan schadelijke dominante sociale en institutionele verhalen in Europa. Ze onderzoekt kritisch hoe institutionele gewelddadigheden uit het verleden opnieuw worden gecreëerd en in stand worden gehouden door middel van wetgeving, onderwijs en bedrijfsbeleid, wat resulteert in een gebrek aan sociale mobiliteit. Ze plaatst dit onderzoek tegenover verhalen uit de mainstream media, het onderwijs en erfgoedpraktijken die kunnen leiden tot wat ze omschrijft als 'giftig nationalisme'. Een sociaal sentiment dat gelooft in de onderliggende heroïsche verhalen van een land. Ze is geïnteresseerd in de subtiele doordringing van deze verhalen in de samenleving en wil dit door middel van historisch onderzoek aan het licht brengen om zo een tegengeluid te bieden. Omdat dit onderzoek meestal erg compact is, probeert ze het ontastbare tastbaar te maken door emotie en ruimte in de gegevens te injecteren. De resulterende vormen omvatten audiovisueel en ruimtelijk werk.