Eternit
Pedro Gossler ontving een bijdrage voor de ontwikkeling van nieuw werk. Eternit draait om het idee dat de mens zijn plaats heeft afgestaan en zichzelf heeft vervangen door een ander subject van de geschiedenis, één enkel subject: technologie. Door zich in een positie van co-historiciteit te plaatsen met andere grondstoffen die de technologische economie aandrijven, ontstaat er een voortdurende onderhandeling tussen ideeën van vooruitgang en existentiële risico’s, biologische en geologische tijd, sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Een antropotechnische relatie waarin cultuur en moraliteit levenloos materiaal bezielen, terwijl dit materiaal op zijn beurt wordt bezield door zijn verborgen potentieel voor rampen. Vaak beschouwd als absoluut of relatief dood of levenloos, valt asbest niet eenvoudigweg in de categorie van het niet-levende, maar blijft het door zijn toxiciteit functioneren als een unheimische kracht die de scheidslijn tussen leven en niet-leven doorkruist.
Pedro is een Braziliaanse interdisciplinaire kunstenaar, gevestigd in Rotterdam, die fotografie, video en animatie inzet om het gebruik van geheugen en archief in post-internettijden te onderzoeken. Zijn werk werd gepresenteerd op onder meer het International Film Festival Rotterdam, het Museum of Modern Art in Rio de Janeiro, ZKM – Karlsruhe en Impakt in Utrecht, en won recent de prijs voor beste documentaire op Sheffield Int. Doc Fest en de prijs voor meest innovatieve film op Visions du Réel. Daarnaast werd zijn werk gepubliceerd op platforms als DIS en Do Not Research, en ontving hij opdrachten van onder andere Rupert in Litouwen.