Amarte Fonds

babhi–bεrat 21r

Em'kal Eyongakpa

Em'kal Eyongakpa ontving een beurs voor de verdere ontwikkeling van het bestaande werk genaamd babhi–bεrat 21r. In het kader van de Luleåbiennalen in Zweden presenteert Em'kal een opdrachtwerk dat een dialoog op gang brengt tussen Zuidoost-Nigeria en Boden. Em'kals meeslepende installatie, bestaande uit munitiekisten die worden omgevormd tot pulserende platforms die in de kelder van Havremagasinet worden tentoongesteld, verandert de kelder van Havremagasinet in een toevluchtsoord dat aan een grot doet denken. Het verweeft en versterkt de ondergrondse verhalen van beide regio's door middel van verzamelde voorwerpen, waaronder typemachines, militaire helmen en andere objecten, en geluiden afkomstig van ijzer, water en wind uit zowel Boden als Zuidoost-Nigeria. Gebruikmakend van de puls van 26-28 seconden uit de Bocht van Bonny, in de Golf van Guinee - een puls die gemiddeld 26-28 seconden rond de wereld galmt - is het werk een polyritmische en polyfone sculptuur die verwijst naar de context van "buitenlanders niet welkom", een herkenbare zin die we nog steeds kunnen zien bij de ingang van het militaire fort.

Em'kal is een beeldend kunstenaar uit Amsterdam die het ervaarbare, het onbekende en collectieve geschiedenissen benadert door middel van een ritueel gebruik van herhaling en transformatie. Zijn ideeën put hij steeds meer uit inheemse kennissystemen, etnobotanie, toegepaste mycologie en technologie. Zijn installaties zijn vaak verweven ervaringen die de grenzen van de gebruikte media doen vervagen. Em'kal is afgestudeerd in plantkunde en ecologie aan de universiteit van Yaoundé en was resident aan de Rijksakademie Van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zijn werken zijn opgenomen in biënnales zoals de Biënnale van Ijssel, NL (2023), 39e internationale biënnale EVA, IE (2021), 32e Bienal de São Paulo, BR (2016).