Telling Tremors
Terwijl het modediscours steeds vaker handelingsvermogen toeschrijft aan kledingstukken en probeert hun biografieën te ontrafelen, blijven de levens van de niet-menselijke dieren achter deze kleding vaak onbesproken. Binnen een westers, mens-suprematisch paradigma worden niet-menselijke dieren gereduceerd tot gebruiksobjecten (zowel materieel als symbolisch) die onze notie van menselijkheid dienen. De mode, die hen transformeert tot kledingstukken en stereotype representaties, vormt hierop geen uitzondering.
In Telling Tremors, een audiovisueel werk dat tot stand kwam in nauwe samenwerking met Youngeun Sohn (film en montage) en met steun van het Amarte Fonds, ontleedt kunstenaar Femke de Vries een wollen kledingstuk via wat zij garment vivisection noemt: de anatomische ontleding van een "levend" kledingstuk.
Door deze handeling te combineren met assemblagetechnieken, waarin beeld- en tekstfragmenten uit diverse bronnen samenkomen, onthult en verbeeldt zij nieuwe narratieven over de niet-menselijke dieren achter kledingstukken die van dierlijk materiaal zijn gemaakt. Deze editie, Sheep Have Good Memories, vertelt het verhaal van de schapen achter een wollen trui, niet als grondstoffen, maar als voelende wezens met een eigen bestaan.
Naast de presentatie van Telling Tremors bij New Order of Fashion neemt Femke ook deel aan het panelgesprek Human–Animal Relationships (woensdag 22 oktober) en leidt zij de participatieve workshop Which Animal is Present in Your Garment?, waarin bezoekers worden uitgenodigd hun eigen kleding te analyseren en te reflecteren op de verborgen aanwezigheid van dieren in mode.