Mango Fever

Halar Soomro

Halar Soomro ontving een bijdrage voor het ontwikkelen van nieuw werk. Mango Fever is een persoonlijke reis in de vorm van een audiovisueel project dat het verhaal van de Sindhri-mango verkent: een symbool van gedeeld erfgoed tussen de Vietnamese en Pakistaanse diaspora in Nederland. Ontstaan uit oprechte gesprekken met goede vrienden, combineert dit project documentairefilm en etnografisch onderzoek om vast te leggen hoe klimaatverandering en wereldwijde consumententrends een geliefde zomerse traditie hebben hervormd. Met eerlijkheid als uitgangspunt daagt Mango Fever klimaat-onwetendheid uit en viert het de veerkrachtige banden die ons verbinden, en nodigt het uit tot heroverweging van onze verantwoordelijkheid ten aanzien van voedsel. Door persoonlijke herinneringen en tradities te verweven, biedt het project een gelaagd perspectief op voedsel en opent het een dialoog binnen de Nederlandse samenleving via veldopnames en gesprekken, met aandacht voor de zintuiglijke, historische en sociale betekenis van de mango.

Halar is een kunstenaar, cultureel onderzoeker en archivaris, momenteel gevestigd in Maastricht. Zijn praktijk beweegt zich tussen installatie, tekst, video, performance en archiefwerk, en onderzoekt de kruispunten van herinnering, ontheemding en postkoloniale identiteiten. Geworteld in de migratiegeschiedenis van zijn familie na de Partition van India in 1947, stelt zijn werk kritische vragen bij het idee van postkoloniaal Pakistan en wat het betekent om een gebroken thuisland te erven. Halar werkt met interdisciplinaire methoden, waaronder multimedia-installaties, digitalisering van familie-erfgoed, veldonderzoek, mondelinge geschiedschrijving, etnografisch onderzoek en textiel. Gedreven door een diepgeworteld verlangen om geconstrueerde sociaal-politieke scheidslijnen binnen Zuid-Azië te bevragen, stimuleert zijn werk een genuanceerd begrip van bevrijding, met nadruk op culturele herovering en collectieve heling binnen gefragmenteerde geschiedenissen.