Kijk hier voor onze nieuwe richtlijnen!

toegekende projecten

Reach

Karel van Laere

Karel van Laere krijgt een ontwikkelbijdrage van Amarte voor zijn project Reach!

“Voor het project Reach fantaseer ik over een opstelling waarin meerdere laparoscopische armen een klassiek stilleven aanvallen, of juist een klein fragiel object tot leven weten te wekken. Ik zie mogelijkheden tot een videowerk en/of live performance met dit schouwspel in de hoofdrol.”

Verloren Oma

Anaïs Lopez

Anaïs Lopez kreeg een ontwikkelbijdrage voor haar project Verloren Oma.

“Mijn project gaat over mijn oma, die in 1946 huis, haard én twee kleine kinderen voor altijd achterliet om met haar nazi-liefje naar Zuid-Amerika te gaan. Althans, zo gaat het verhaal binnen de familie. Als ik op zoek ga naar mijn oma om te zien wat er van haar is geworden en om te proberen haar keuzes te begrijpen, ontdek ik al snel dat er heel veel meer aan de hand is.”

Fluid Current

Sander Hagelaar

Sander Hagelaar kreeg een ontwikkelbijdrage van Amarte voor zijn onderzoek ‘Fluid Current’.

Water en elektriciteit, twee dingen die niet samen gaan volgens onze aangeleerde perceptie. In de contrasterende materialen zit de spanning en het onderzoek.

Carmen Schabracq

Carmen Schabracq

Kunstenaar Carmen Schabracq ontving een bijdrage van Amarte.

Carmen: “De wintermaanden heb ik in een leegstaande fabriek op het Hembrugterrein atelier gehouden om grote schilderijen te kunnen maken, om het theatrale aspect in mijn schilderijen verder te ontwikkelen en onderzoeken én om te experimenteren met manieren van presenteren in deze bijzondere ruimte die ‘De Dood’ wordt genoemd. Het grootste werk dat ik maakte is een schilderij van een dood paard in een badkamer naar een waargebeurd verhaal van Pieke Werner. De atelierruimte kon ik gebruiken via DOOR Creative Studio.”

Foto: Saskia Hardus

Iets uit het midden

Sjoerd Westbroek

Sjoerd Westbroek ontving een ontwikkelbijdrage van Amarte.

Onder de titel ‘Iets uit het midden’ onderzoekt hij in de grafiekwerkplaatsen van het Frans Masereel Centrum in Kasterlee (B) met hoogdruktechnieken de (ver)beeldende mogelijkheden van tekst. ‘Iets uit het midden’ is een plaatsbepaling die een verschuiving voorstelt, die tegelijk concreet en fluïde is en die liever mogelijkheden verkent dan conclusies trekt. Hij werkt daarbij met materiaal uit eigen schetsboeken en teksten die anderen hebben gegeven, in ruil voor een prent.

Lucia Luptáková

Lucia Luptáková

Lucia Luptáková heeft een ontwikkelbijdrage gekregen voor het project In Seclusion. Contemporary hide-outs.

Lucia onderzoekt een fenomeen van het coronatijdperk en brengt het in kaart. Haar project geeft een inkijkje in het privédomein, waarbij bewondering voor het menselijke vermogen om creatief om te gaan met beperkte ruimte centraal staat. Ze is gefascineerd door de geïmproviseerde toevluchtsoorden die mensen thuis in lockdown hebben ingericht vanuit de behoefte aan een eigen plek. Door de gedeelde kwetsbaarheid en de overeenkomsten in ieders zoektocht naar comfort en geborgenheid appelleert het project aan een gevoel van saamhorigheid en overbrugt het de huidige gedwongen afstand.

Flipping the Bird

Jaap Scheeren

Jaap Scheeren werkt aan een fotoroman en film met als titel Flipping The Bird. Dit verhaal speelt zich af in de duingebieden en gaat over een persoon die graag opnieuw contact wil maken met de natuur. Tijdens zijn vele wandelingen wordt hij langzaam verliefd op het landschap en de flora en fauna en ontvouwt zich een dilemma.

Clear Blue Sky at Night

Bram Kuypers


Een project van Bram Kuypers en Lennart de Neef.

De UFM120 is een trein die controles aan de spoorwegen uitvoert en daarbij gebruik maakt van een verticale blauwe laser. Dit voorbij razende blauwe licht is ‘s nachts een spectaculaire verschijning en bron voor geruchten over UFO’s en bovennatuurlijk fenomenen. Bram en Lennart maken een film over deze markante trein.

Future Prospects III

Patrícia Pinheiro de Sousa

Amarte ondersteunt het project Future Prospects III van Patrícia Pinheiro de Sousa.

“Future prospects is een collageproject dat een simulatie, een toekomstvisie op gefragmenteerde landschappen door mijnbouwactiviteiten en verstoorde economieën nabootst. Het brengt het idee van een prospectie – als een blik in de toekomst terwijl men zich door miljoenen jaren van minerale afzettingen heen graaft – samen met de volatiliteit van de presentatie van de gegevens zelf, en hoe
deze verkeerd kunnen worden gelezen, verkeerd geïnterpreteerd, omgedraaid.”

Lucas Lenglet

Lucas Lenglet

Met Vessels (run by me, made by me) gaat Lucas Lenglet een samenwerking aan met Angelique Homberg voor het realiseren van een serie handgedraaide keramische objecten. Vessels is onderdeel van een tentoonstelling in oktober 2020 bij Stigter van Doesburg en vertrekt vanuit het idee van Prepping of het voorbereiden op een ramp.

Foto expositie: Peter Tijhuis

juliacks

Juliacks

Met de bijdrage van het Amarte Fonds weeft beeldend kunstenaar Juliacks een verhalend tapijt dat in het Huygens Instituut in Amsterdam komt te hangen.

“Doina Daantje Donna is a transmedia and transdisciplinary narrative art project. It is a story told across mediums about a woman, Donna-Daantje-Doina, who personifies the transformations of a historical space in Amsterdam. This space, what is now called the Huygens Institute of Dutch History, was formerly the Spinhuis, one of the first female prisons in the world, Amsterdam Police Headquarters and St. Ursula’s convent. Amarte funds the weaving of the narrative tapestry that Juliacks is making that will hang in the Huygens Institute indefinitely and can be visited by the public. The tapestry dyptych, for Juliacks, is like a giant comic. It’s sequence explores the narrative through character, symbols, abstraction and thread. Here are some of the drawings Juliacks made that were adapted into the design for the tapestry.”

Parts

Anouk van Zwieten

Beeldend kunstenaar Anouk van Zwieten ging de afgelopen maanden op zoek naar nieuwe manifestaties in grote, volledige schilderijen. “Ik zocht kleine elementen en details die ik een eigen ‘podium’ wilde geven. Deze vormen ben ik gaan vergroten en herhalen op doeken van verschillende formaten. Mijn recente werk is het resultaat van het proces waarin ik het ‘detail’ als een op zichzelf staand beeld gebruik.”